klik sini

Friday, August 19, 2011

Impilkasi Teori Pembelajaran Sosial


Ahli pemikir atau ahli falsafah mempunyai pandangan yang berbeza dan pendapat yang menjurus kearah pemikiran berdasarkan pemerhatian masing-masing. Para guru harus bijak meneliti dan memahami teori pembelajaran sosial ini, sekaligus meningkatkan kualiti dan menguasai kelas dengan kadar yang paling optima. Contohnya, ahli behavioris mengatakan bahawa pembelajaran melibatkan perubahan tingkahlaku. Namun dari sudut pandangan ahli teori kognitif, mereka berpandangan bahawa tingkahlaku adalah hasil pemprosesan maklumat yang melibatkan proses mental. Ahli pembelajaran sosial berpendapat bahawa pembelajaran boleh berlaku melalui pemerhatian sahaja. Oleh itu, pembelajaran tidak semestinya akibat perubahan tingkahlaku. Pelopor bagi teori pembelajaran sosial lebih menekankan pemerhatian murid dalam pembelajaran. Kajiannya menggunakan patung ‘Bobo’ menunjukkan permerhatian yang lebih oleh murid-murid prasekolah terhadap aktiviti pembelajaran atau terhadap gurunya sendiri. Oleh yang demikian,guru seharusnya menyedari implikasi teori pembelajaran sosial untuk mematangkan teknik pengajaran dalam kelas mahupun mematangkan lagi pemahaman guru tersebut dalam suasana pembelajaran dalam kelas. Antara implikasi terhadap guru adalah murid-murid akan menjadikan guru tersebut sebagai tiruan tingkahlaku di dalam kelas. Guru tersebut akan menjadi daya penarik samada dari segi penampilan yang kemas, suara yang lantang, arahan yang jelas, pengajaran yang merangsang dan sebagainya. Murid akan meniru perlakuan atau bahasa tubuh yang menarik dan mengaplikasikannya dalam aktiviti seharian murid tersebut bahkan sehingga seluruh hidupnya pada masa hadapan. Oleh yang demikian, guru perlu menitikberatkan tentang penampilan dan perwatakan agar menjana peribadi murid yang lebih berketrampilan pada masa hadapan. Di samping itu, guru bertanggungjawab untuk mendedahkan murid-murid kepada pelbagai jenis role model. Dengan itu, masalah stereotaip boleh diatasi dalam kalangan murid-murid terhadap satu-satu kumpulan etnik atau status sosioekonomi. Sosioekonomi adalah kajian hubungan di antara aktiviti ekonomi dan kehidupan sosial. Jurusan ini sering dianggap pelbagai disiplin, menggunakan teori dan kaedah dari sosiologi, ekonomi, sejarah, psikologi, dan banyak lagi. Ia telah muncul sebagai suatu bidang kajian berasingan pada lewat kurun kedua puluh. Dalam banyak perkara, bagaimanapun, pakar sosioekonomi berfokus pada kesan sosial sesetengah jenis perubahan ekonomi. Perubahan tersebut boleh termasuk menutup kilang, manipulasi pasaran, menandatangani perjanjian perdagangan antarabangsa, kawalan gas asli dan sebagainya. Kesan-kesan sosial seperti itu dapat menjadi berlingkungan luas dalam saiz, daripada kesan tempatan pada suatu masyarakat kecil ke perubahan pada keseluruhan masyarakat. Contoh-contoh kesan sosioekonomi termasuk teknologi baru seperti kereta atau telefon bimbit, perubahan pada undang-undang, perubahan pada alam fizikal (seperti bertambah kesesakan dalam bandar), dan perubahan ekologi (seperti kemarau memanjang atau kemerosotan stok ikan). Ini boleh mempengaruhi corak penggunaan, pembahagian pendapatan dan kekayaan, cara di mana orang berkelakuan (kedua-dua dari segi keputusan pembelian dan cara bagaimana mereka memilih menggunakan waktu mereka), dan kualiti hidup yang keseluruhannya. Sasaran kajian sosioekonomi umumnya untuk membawa pembangunan sosioekonomi, biasanya dari segi pembaikian dalam metrik seperti KDNK, jangka hayat, celik huruf, kadar pekerjaan dan lain-lain. Dalam konteks pembelajaran dalam kelas, guru perlu menekankan bahawa tiada perbezaan dalam menjalani proses dan aktiviti di dalam kelas. Hal ini kerana, dewasa ini, seringkali berlaku pertembungan budaya yang menetapkan perbezaan status dalam masyarakat. Sesetengah golongan bertaraf professional lebih cenderung membezakan taraf dan kedudukan masing-masing dalam masyarakat. Akhirnya, anak-anak juga menunjukkan peribadi yang sama dan menyukarkan perjalanan aktiviti di sekolah dan di dalam kelas. Penting bagi guru untuk menghapus dan menyamaratakan status murid di dalam kelas. Di samping itu, dengan mengetahui teori pembelajaran sosial ini, guru perlu menyediakan persekitaran sosial yang kondusif agar modeling berlaku. Insentif, pengukuhan dan sokongan moral seharusnya diberikan bagi menggalakkan berlakunya tingkahlaku yang baik dalam kalangan murid. Menurut Najeemah Md. Yusof (2006), pembelajaran merujuk kepada perubahan tingkah laku atau pengetahuan hasil daripada pengalaman. Pembelajaran ini pula dipengaruhi oleh persekitaran yang positif, atau disebut persekitaran pembelajaran kondusif iaitu merupakan satu komponen yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam konteks pendidikan, Choong Lean Keow (2008) mendefinisikan persekitaran pembelajaran yang kondusif sebagai iklim dan budaya bilik darjah secara menyeluruh yang merangkumi beberapa aspek seperti pola komunikasi, reka bentuk, pelan lantai dan susun atur ruang fizikal dan kebolehan guru mengurus murid-murid dalam bilik darjah. Bersandarkan maksud tersebut, dapat difahami bahawa persekitaran pembelajaran kondusif merupakan satu keperluan wajib untuk memungkinkan proses pembelajaran berlaku dengan lancar. Persekitaran yang kondusif ini merangkumi empat aspek iaitu persekitaran fizikal, persekitaran psiko-sosial, peraturan bilik darjah dan rutin bilik darjah. Menurut Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel (2008), pembelajaran akan berkesan sekiranya persekitarannya, iaitu bilik darjah diurus dengan baik agar murid-murid boleh bekerjasama, berkomunikasi dan berkongsi dengan teratur dan selesa. Bilik darjah yang kondusif merangkumi 4 aspek utama iaitu persekitaran fizikal, persekitaran psiko-sosial, peraturan bilik darjah serta rutin bilik darjah. Persekitaran fizikal boleh menyumbang kepada pembelajaran murid, kawalan kelas, hubungan murid dengan guru dan murid dengan murid lain. Persekitaran yang selesa, kemas dan ceria mampu menyeronokkan pengalaman pembelajaran murid. Faktor yang memberikan kesan kepada persekitaran psiko-sosial yang sihat adalah pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru, bentuk komunikasi dan corak interaksi yang beliau wujudkan di dalam bilik darjah. Fungsi peraturan dan rutin dijalankan secara serentak kerana setiap aktiviti murid-murid perlu ada pengawasannya. Peraturan dan rutin dibincangkan bersama guru dengan murid untuk memberikan keselesaan kedua-dua belah pihak. Implikasi yang seterusnya menjurus kepada pengetahuan guru sendiri. Guru seharusnya menimba lebih banyak ilmu pengetahuan khususnya dalam pedagogi pengajaran dan matapelajaran utama umumnya. Tanpa guru berkualiti, adalah sukar untuk menjayakan sebarang pembangunan dan pembentukan disiplin murid seperti yang diinginkan. Para guru seharusnya sedar betapa besarnya usaha untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam kehidupan dan rona pendidikan yang semakin mencabar. Seterusnya, hasrat untuk melahirkan guru yang berpengetahuan haruslah dilakukan dengan cara yang bersungguh-sungguh. Contohnya guru ringan tulang untuk menyertai seminar, forum, pembentangan kertas kerja, dan lain-lain samada di peringkat yang rendah atau yang tertinggi. Guru berkualiti adalah guru yang mampu menguasai dan merealisasikan segala kemahiran, pengetahuan dan kepakaran yang ada pada diri guru sendiri sebagai alat untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Bahkan, guru juga perlu mengenali teknik-teknik pengajaran yang berkesan, terkini dan menarik minat pelajar. Dengan ini, murid lebih faham, bertambah minat, menghayati bahan yang diajar, meningkatkan kemahiran dan aspek kognitif serta manipulasi dan akhirnya melakukan aktiviti dengan proses pengajaran yang telah dijalani.

No comments:

Post a Comment